16.06.2020  Im Kurs:

  • S. 27 Ü. 16
    • Alleine machen, zusammen anschauen! 5 Minuten nur Deutsch.
    • Wotschatz: 
      • Also am Anfang: so etwas wie no, no niin. Varaa puheenvuoron ja antaa aikaa ajatella sanottavaa
      • Also, ich denke, dass "Airline" "Fluggesellschaft" ist. 
      • Ja, ich auch / Nein, ich nicht. Ich glaube, dass...
      • Was denkst du? 
      • Weisst du das?
    • Kielioppia!
      • Akkusatiivi: s. 21 h. 11a ja s. 22 h. 11b tarkistus
      • Datiivi: s. 23 h. 12a ja 12b tarkistus
      • Lunttilapun tarkistus
      • Genetiivi
        • Mikä on genetiivi? Sija, joka kertoo omistajan tai yhteenkuuluvuuden. Pääte on suomessa -n. 
        • Kysymyssana: wessen? Kenen / minkä?
        • Harvinaisempi kuin suomen kielessä, korkeakielisen kuuloinen → arkikielessä on käytössä datiivi
        • Miten se rakennetaan?
          • Nimien kanssa: lisää vain s nimen perään.Helppoa.
            Tuijas Buch. Antons Koffer. Frau Schmids Jacke.
            • Entä jos nimi loppuu s-kirjaimeen? Unohda koko pääte. 
              Lukas' Koffer.
          • Substantiivien eli asioiden nimien kanssa: sekä molemmat artikkelit että sana itse taipuvat
            • Artikkelit: 
              • der ja das → des ja eines
              • die → der ja einer
            • Sana itse: 
              • der ja das → sanan loppuun -s, paitsi jos sana loppuu s-äänteeseen tai kahteen konsonanttiin → es. Muuten menee kieli solmuun...
          • Onko järjestyksellä väliä?
            • On. Tasan päinvastoin kuin suomessa: ensin se mitä omistetaan, sitten omistaja.
              Hiusten väri 
              →  väri hiusten = die Farbe der Haare
            • Kumpaan tulee pääte? Samaan sanaan kuin suomessakin, vaikka järjestys on eri.
              Matkalaukun väri = die Farbe des Koffers
            • Muista luonnollinen suku: das Buch des Lehrers / der Lehrerin
      • Kokeilua 1000 sanaa saksaksi - kirjan avulla
  • Pausengymnastik: Kopf und Schulter
  • S. 9 Text 
    • Zuhören, ohne Buch.
    • In Gruppen auf Deutsch laut lesen
    • In Gruppen auf Finnisch laut lesen
  • S. 12 Ü. 1 "Im Flugzeug"

Hausaufgaben: 

  • s. 13 Ü. 2a 
  • saman harjoituksen avulla: tee omat repliikit. Minne lennät? Montako laukkua sinulla on jne.
  • s. 23 Ü. 13 joko minulle sähköpostilla tai erillisellä paperilla mukaan
  • s. 26 Ü. 15a


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen